Søkemotoroptimalisering

Jeg jobber primært med å lage nettsider for konferanser og da er det viktig at nettsidene havner langt oppe på relevante resultat-lister hos søkemotorene.

Det er flere ting man som webdesigner bør vite om og forsøke å ta hensyn til for at en nettside blir best mulig utrustet i kampen om å vinne fram blant millioner av lignende nettsider.

Feilfritt dataspråk
En grunnleggende ting er at nettsidene bør være uten feil i dataspråket det er skrevet i, f.eks. html. Sidene bør ikke ha brutte lenker og bør ha riktig oppbygde stilark. Dette er noe man kan sjekke selv ved å få validert sidene. Det finne flere nettsteder som validerer og et av dem er http://validator.w3.org/

Title
Title-taggen bør innholde det mest relevante nøkkelordet for nettsiden/nettstedet. På de fleste konferansene er det greit å benytte konferansens navn i title-taggen på alle nettstedets sider i tillegg til forklarende tekst på hva den spesifikke siden inneholder. For eksempel: <title>NKUL07 – program</title>

Alternativ tekst
God tekst er essensen i et nettsted. Søkemotorene kan ikke lese fin design, flash og grafikk. De leser kun innhold og meta-informasjon. Alle bilder, filmsnutter og lenker bør ha alternativ tekst eller navn/id for at det skal regnes som en fullverdig god data-tagg. Dette er forøvrig også en forutsetning for WAI, lesbarhet for alle eller universelt utformede nettsider som man kan lese mer om på http://www.w3.org/WAI/.

Meta-tags
Meta-tags er usynlige søkeord i nettsidens <HEAD> seksjon. Det finnes mange meta-tags som for eksempel abstract, author, copyright, date, description, generator, keywords, language, organization, public, ratings, revisit-after og robots. De viktigste meta-taggene for søkemotorene er keywords og description. I meta-taggen Keywords kan vi angi vesentlige nøkkelord som søkemotorene kan benytte i indekseringen. Tidligere kunne man ha opptil 20 nøkkelord i keywords, men etterhvert har vi lært at det ikke er noe poeng i å ha mer enn 1 til 2 nøkkelord siden søkemotorene sjelden tar flere enn to nøkkelord på sidene. I meta-taggen Description kan man beskrive innholdet i nettsiden. De største søkemotorene vektlegger ikke meta-tags i rangering av din nettside, men det er allikevel en viktig bidrag til nettsidens kvalitet mht indeksering og katalogisering. Nyttigheten av meta-tags kan man lese mer om på http://www.kunnskapssenteret.com/articles/3297/1/Meta-tags/Hva-er-meta-tags.html

Søkemotorer og kataloger

De 4 største søkemotorene på nettet er idag Google, Yahoo, MSN og AOL. Mange mindre søkemotorer henter data fra disse store, dette har også en sammenheng med eierskap av søkemotorene. Se http://www.bruceclay.com/searchenginerelationshipchart.htm
Det primære blir da å tilpasse de viktigste kriteriene for de største søkemotorene – lage en strategi ut fra disse valgene og jobbe kontinuerlig og målbevisst for å oppnå resultater.

Det finnes programmer (AddWeb; http://www.cyberspacehq.com/products/addweb/) som hjelper deg med å registrere domenenavnet ditt i flest mulig kataloger og søkemotorer. Man må unngå å registrere domenenavnene mer enn en gang i måneden – ellers kan man bli oppfattet som spam og bli svartelistet. Skal man benytte seg av registreringstilbydere, bør man unngå å bruke flere eller submitte sidene selv. Gjør man dette kan det godt være at man ødelegger sjansene for å få en god plassering i søkemotorene. For en norsk konferanse er det allikevel et lite poeng i å postlegge domenenavn på titusenvis av søkemotorer og kataloger over hele verden, så lenge målgruppe befinner seg i Norge og benytter de største norske søkemotorene.

Rådgivere
Naturlig nok er det en kamp om å til enhver tid ha nettsidene sine ranket på topp blant de største søkemotorene. Det har dukket opp flere firmaer som rådgir og forbedrer nettsidene dine mht søkemotoroptimalisering. Et eksempel på dette er http://www.1-hit.com/

Link-popularitet
En viktig del i rankingen hos Google er at nettsidene mine er linket fra andre nettsider av «god kvalitet» og at mitt nettsted har linker til nettsteder av «god kvalitet» og helst innenfor samme tema/kategori. I konferanse-sammenheng er det ofte samarbeidspartnere og utstillere som gjerne legger ut en lenke på sitt nettsted videre til konferansen. Dette er med på å øke ratingen for nettstedet.

God tekst

Innholdet i nettsiden er essensielt. Det bør være sammenheng i ord som benyttes i title-tag, nøkkelord og ord som gjerne brukes flere ganger gjennom teksten på nettsiden og nettstedet. For konferanser som omhandler et spesifikt tema rettet mot en gitt målgruppe, vil innhold og relevans naturlig nok være gjennomgående og bidra til å øke ranking av siden.

Google kombinerer analyse av link-popularitet og relevante søkeord i sin rangering. Den 31.mars 2005 leverte Google inn en patentsøknad for sin rangeringsalgoritme under overskriften ‘Information Retrieval Based on Historical data’. Se http://appft1.uspto.gov/netacgi/nph-Parser?Sect1=PTO2&Sect2=HITOFF&p=1&u=/netahtml/PTO/search-bool.html&r=1&f=G&l=50&co1=AND&d=PG01&s1=20050071741&OS=20050071741&RS=20050071741

Ferske sider
Det er viktig at sidene blir jevnlig oppdatert. Google ranker sider utfra når de sist ble oppdatert, så skal man holde seg i aktualitetssjiktet bør sidene være av ny dato.

Sitemap
Alle sidene bør være tilgjengelige for søkemotor-roboter i første og andre nivå av et nettsted. En god løsning kan være å lage Sitemap, dvs. en liste som viser alle sidene på nettstedet. Søkemotoren har da en mulighet til å finne alt innholdet på nettstedet.

Tålmodighet er en dyd
Man oppnår sjelden høy ranking i løpet av få dager. Man må påregne en del prøving og feiling før sidene er optimalt tunet for søkemotorene. Samtidig er det viktig å vite at det kreves kontinuitet i arbeidet som gjøres.


Legg igjen en kommentar